Tegenwoordig draait alles om innovatie en prestatieverbetering. Bij VP Motorsport hebben we een noviteit ontwikkeld die beide belooft: de variabele inlaatkelken voor de Aprilia RS660 en Yamaha MT09 Tracer, en nu ook voor de Yamaha XSR900. We vergelijken de standaard configuratie van deze motoren met onze variabele kelken en laten zien welke resultaten dit oplevert op de weg.
Het Begint bij de Basis
De Aprilia RS660 en Yamaha MT09 Tracer zijn in hun standaarduitvoering al indrukwekkende machines. Maar zoals elke tech-liefhebber weet, is er altijd ruimte voor verbetering. De fabriekskelken zijn ontworpen als een compromis omdat er rekening gehouden moet worden met verschillende toerentallen en de kosten. Dit betekent dat ze een gedeelte voor hoge toeren en een gedeelte voor lage toeren hebben, met korte kelken voor hoge toeren en lange kelken voor lage toeren. Hierdoor presteren ze niet altijd optimaal onder specifieke omstandigheden.
De werking van de inlaat kelken
Inlaat kelken zitten tussen het luchtfilter en de inlaatkleppen van de motor. Hun primaire functie is om de luchtstroom in de cilinders te optimaliseren voor een betere verbranding en hogere prestaties. De lengte van de inlaat kelken heeft een directe invloed op hoe de lucht in de cilinders stroomt:
- Lange Inlaat Kelken: Bevorderen een betere vulling van de cilinders bij lage toerentallen, wat resulteert in meer koppel en een soepeler vermogensafgifte.
- Korte Inlaat Kelken: Optimaliseren de luchtstroom bij hoge toerentallen, waardoor de motor meer vermogen kan leveren.
Het compromis van de standaard kelken
Standaard inlaat kelken in fabrieksmotoren zijn ontworpen als een compromis. Ze moeten functioneren over een breed scala aan toerentallen, wat betekent dat ze nooit volledig geoptimaliseerd zijn voor specifieke omstandigheden. Dit resulteert in een vermogenscurve die noch bij lage noch bij hoge toerentallen optimaal is. Bijvoorbeeld de MT09 Tracer heeft drie verschillende lengtes, te weten: kort, half lang en lang. Voor een zo breed mogelijke spreiding maar het blijf een compromis.
De variabele inlaat kelken
De variabele inlaat kelken van VP Motorsport zijn ontworpen om dit compromis te elimineren. Ze passen de lengte van de kelken dynamisch aan op basis van het motortoerental. Hier is hoe ze werken:
Bij lagere toerentallen: De kelken blijven langer, de boven en onder kelken blijven in elkaar staan, wat resulteert in een langere kelk en geeft ruimte voor een langere lucht puls op dat toerental. Dit levert meer koppel op en een soepelere vermogensafgifte, ideaal voor stadsverkeer en bochtige wegen.
Bij hogere toerentallen: De boven kelk wordt gelicht, wat resulteert in een kortere onder kelk, en dit geeft nu weer de ruimte voor de kortere lucht puls. Dit resulteert in een hogere vermogensoutput en een snellere respons, wat cruciaal is voor hogere toerentallen en snelheden.
Verbeterde prestaties
Door de luchtstroom te optimaliseren, verbeteren de variabele inlaat kelken zowel het koppel als het vermogen van de motor. Dit leidt tot een aanzienlijke verbetering in acceleratie, snelheid en algehele rijervaring.
Montage is simpel
De montage van de variabele kelken is relatief eenvoudig, maar vereist wel enige sleutelvaardigheid. De variabele kelken kunnen zonder aanpassing in de luchtfilter box geplaatst worden. Wat betreft de bijgeleverde elektronica is er een geschakelde 12volt-voeding nodig (gezekerd met 15Amp) en een goed massapunt. Wat ingewikkelder is het zoeken naar het blok- of schakelsignaal van de bobine (op oudere motorfietsen) of de staafbobine van de nieuwere generatie motoren.
Dyno-Testresultaten
In onze Dyno-tests hebben we aanzienlijke verbeteringen gemeten:
- Aprilia RS660: Een toename van 8% in koppel en 6% in maximaal vermogen.
- Yamaha MT09 Tracer: Een toename van 9% in koppel en 7% in maximaal vermogen.
Deze cijfers zijn indrukwekkend voor een N/A motor, maar wat betekenen ze in de praktijk? Om dit te ontdekken, hebben we de motoren ruim getest op de weg.
Op de weg
Op de openbare weg zijn de ervaringen ook meer dan positief, het geeft een soepelere en krachtigere motor door het hele toerenbereik heen met een behoorlijke punch in het laatste gedeelte dus na 8000 t/min. Op het forum van FZ09 zijn al meerdere reviews gepost over de kelken en hoe mensen deze ervaren hebben op een MT09 tracer.
Door hier of hier te klikken kunt u de reviews lezen.
Ultiem Verschil
Het verschil tussen een standaard RS660 en onze Race RS660 is opmerkelijk. De standaard motor met variabele inlaat kelken biedt al een aanzienlijke verbetering in koppel en vermogen. Echter, de Race RS660 tilt dit naar een geheel nieuw niveau, met superieure prestaties op alle fronten. De acceleratie is nog krachtiger, de motor reageert nog sneller en de rijervaring is dynamischer dan ooit.
Conclusie
De VP Motorsport variabele inlaat kelken zijn een gamechanger voor de Aprilia RS660 en Yamaha MT09 Tracer (Incl. XSR900) Ze bieden een aanzienlijke verbetering in koppel en vermogen, wat resulteert in een dynamischere en krachtigere rijervaring. En voor diegenen die het uiterste uit hun motor willen halen, biedt onze Race RS660 een blik op wat mogelijk is met volledige circuitoptimalisatie.
Ontdek het potentieel van uw motor met VP Motorsport.
Bezoek onze webshop voor het complete aanbod variabele inlaatkelken. vpmotoparts